About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Wednesday, May 25, 2011

Kekasih Atau Pencinta? Kehidupan Atau Kematian?

Assalammualaikum...

sory, tajuk post ni main letak ja,....reasonnya sebab aku malas nak fikir tajuk..simple and easy...hehehhehehe... ok, post ni nak bercerita tentang thought aku...

"Kehidupan adalah kekasihku, manakala, kematian adalah pencintaku"

ok, idea ni aku dapat, Alhamdulillah on 24 May 2011, masa tu aku kat tengah lautan..hehehehe....at dat time, aku tengah fikir tentang my life... basically la....hehehhehe

Kata2 ni, as usual, aku ni macam jiwang sikit..hahahhhaha... aku jiwang sangat ka????ada sapa nak komen, dialu2kan..hahhahaha.... ok, meh sini aku nak gtau apa yang aku ngah fikirkan.... Yang aku maksudkan kehidupan adalah kekasih ku, coz, as we all tahu, kita dalam hidup ni, msti mengidamkan kekasih hati...mengisi kekosongan dan macam2 lagi la kan??? betul tak? Tetapi, kadang kala kekasih yang kita cari tak secocok dengan kita..... Meaning, ada yang ajak ke arah kebaikan, ada yang menghanyutkan kita.... terpedaya macam tu la...... Kadang2 kekasih tu adalah orang yang kita cintai, bukan orang yang mencintai kita.... Kadang2 kekasih tu tak membawa kita ke mana pon, melekakan kita adalah....Kekasih tu juga la yang kita selalu kejar.... bukan kita tak boleh mencari kekasih, tetapi, carilah yang mampu membawa kebaikan kepada kita.... Macam tu la saya samakan kekasih tu dengan kehidupan... Kadang2, saya tengok orang mengejar kehidupan mewah, status, harta dan lain2 lagi... kita yang mencintai benda tu, tetapi, benda2 tu, bukan kekal..nanti hilang juga...macam la kalau kita dapat kekasih yang kaki cukur.... Kita selalu mengejar kehidupan dan seringkali terleka dengan belaian manja kehidupan yang tak abadi....

ramai orang bercerita tentang kekasih sejati dan saya tak nafikan yang mungkin wujudnya kekasih sejati.... seperti mana kehidupan yang penuh dengan kemuliaan agama....macam tu juga kehidupan...selagi mana kehidupan kita diberkati dan diredhai, apa jua susah payah, dugaan, cabaran, kita mampu jalani dengan sempurna.... senganja saya tak masukkan kehidupan bisa jadi kekasih sejati sebab saya pun kekadang hanyut dalam belaian cinta kehidupan sementara ni.....

Then, untuk ayat kematian adalah pencinta ku tu, sebab setiap jiwa pasti akan merasai mati sepertimana termaktub dalam mukjizat kekal abadi, Al- Quran,surah Ali Imran ayat 185:

" Setiap yang bernyawa pasti merasai mati"

macam tu la dengan kematian diibaratkan pencinta kita, orang yang mencintai kita, tetapi, kita yang selalu menolak dia...kalau boleh, kita nak bersama dengan dengan kekasih kita ja (kehidupan).... kita selalu takutkan pencinta kita, kadang2 ada yang membenci pencinta kita... itulah lumrah manusia yang x suka dekat dngan orang yang mencintai di, tetapi dia tidak mencintai pencintanya... sepertimana tertulis dalam Kitab-Nya, 

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)


macam tu la secara ringkasnya tentang thought saya tu.... saya nak rehat lak...keletihan...huhuhu.....
Assalammualaikum....






p/s: credit tu izzatul muslimah kerana tolong carikan saya ayat ali imran tu.... saya ingat sedikit ja terjemahan tu, and asked her to find for me, since at dat time, i was nt at home... x da internet akses juga...ada message ja... so, msg ja dia.. thanks muslimah...nanti kalau saya nak nyusahkan awak ngan minta tolong, harap x serik ek...hehehhe

2 comments:

Mawar Berduri said...

manusia selalu lupa tentang pencinta mereka apabila mereka diulit 'kebahagiaan sementara'.

Izzatul said...

sama2... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...