About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Sunday, December 2, 2012

Masalah Biasa.

Assalammualaikum.

Ok, kali ni nak summarize common problems dalam berorganisasi..
from my experience ek..

ok, kita list down dulu segala common problems tu ek... problem ni leh merosakkan organisasi la juga.

1) internal conflict
2) time management
3) miscommunication
4) chain of command
5) assobiyah
6) talking

Problem 1

Internal conflict... Internal conflict ni, secara umumnya, memang masalah ni payah nak tackle.. sebab nature manusia tu diciptakan berbeza tetapi juga mempunyai kesamaan... internal conflict ni leh jadi bila ada antara member ada interest lain atau ada tujuan lain dalam berorganisasi... mungkin ada yang nak capai nama, yang lain concern tentang isu2 penting. so, benda ni akan create satu situasi di mana masing2 x puas ati.. honestly, saya pun kekadang ada gak terjebak benda camni... saya jenis x suka kejar fame, sebab tak berani tangung beban tu..

Problem 2

Time management.. haish.. benda ni mmg common gila dalam berorganisasi... kekadang, kita cakap pukul 10 pagi, ada yang datang pukul 10.30 pagi... ramai yang bagi sebab, kitorang anggap, lau janji pukul 10, mesti jadi pukul 10.30 pagi.. hum... ya la, semua fikir macam tu..x da yang fikir, aku kena pi pukul 10 pagi ni, walaupun orang lain datang lambat..aku x nak tergolong dalam golongan mindset tu.. tapi, hanya sesetengah orang ja yg berjaya keluar dari kepompong ni.. hum... Pastu, kalau tie meeting tu, ada yang lari dari agenda nak bincangkan... akibatnya, mula la extend masa...  meeting yang patutnya 1 jam, jadi 2 jam.. ada juga orang yang jenis busy ni, kekadang, x dapat organize time sampai terlibat dalam 2 atau 3 program dalam satu masa..last2 satu ja yang dipilih.. tak ka benda tu bagi masalah kat orang lain...

Problem 3

miscommunication. benda ni leh create disaster la juga... miscommunication ni sebab ada yang kekadang x faham tentang perkara tu, tapi segan nak bertanya.. pastu ada juga situasi dimana ada yang menerima arahan dari pelbagai orang untuk sesuatu perkara... yang A, kata cam lain, B, kata cam lain, C, D,E, F sampai la Z... last2 mana satu kita nak ikut.. ada yang ikut hati sendiri.. time postmortem, kena bantai... 

Problem 4

chain of command.. ni satu lagi juga common problem... part ni aku sebenarnya terasa hati untuk tenure ni..serius gila aku terasa hati... bukan aku nak bangga power aku tu... position aku tu.. tapi, bila certain information x sampai kat top management, bnda ni cretae problem untuk PR organisasi.. Penah juga la ada orang dari organisasi tanya tentang certain isu, aku x leh respon.. sebab aku x tau langsung.. bila meeting, baru tahu, berita tu stop kat orang tu ja...(identiti dirahsiakan)..  sebab kekadang, ada leader yang x kisah tentang position tu, tapi at least ada la courtesy untuk gtau top management tntg isu tu.. so, internal conflict tu leh la dikurangkan.. I would have sacked the one yang "mulut manis".. teringat Dr M sacked Anuar.. I think I know how Dr M felt.

Problem 5

Assobiyah.. semangat kekitaan ni... ada bagusnya, ada juga x bagusnya... dalam berorganisasi ni, macam x sesuai la nak ber"assobiyah".. sebab benda tu kekadang create problem kat organisasi tu,.. nanti ada lak satu golongan positif dalam organisasi tu, pastu, ada lak golongan negatif dalam organisasi tu.. last2... organisasi yang tumbang... yang penah rasa golongan positif ngan negatif ni paham la..kekadang kan..sebab assobiyah ni juga kita akan jadi closed minded.. payah nak terima pendapat orang.. so, bersederhana la ek... :-)

Problem 6

Talking... salah ka bercakap??? x salah... sebab bercakap, berdiskusi tu, leh bagi idea... bagus... yang x bagusnya, bila tau bercakap manis ja... janji2 ditabur... idea tu, idea ni, tapi, hampeh..satu benda tak jalan.. tau cakap ja..pastu orang lain buat keja... ish2.. bila kita suruh yang bnyak cakap tu, mula la bagi pelbagai alasan...haish.. ni satu masalah... boleh buat orang lain x puas hati... dalam organisasi, ada yang collaborate ngan organisasi lain... so, lau wakil organisasi kita ni tau cakap ja, next time, payah nak buat collaboration prog ni.....

so, rasanya, takat ni ja la...panjang2 nanti, orang malas lak nak baca..hheehe..kan?


p/s: sebenarnya, nak update tentang orang yang aku cukup x puas ati.. yang mulut manis tu, tapi, biar la...
       pastu nak update tentang humanitarian night 2 mlam lepas...
       nak juga update tentang program refugee hari jumaat tu..
      sayangnya, gambar x da...huhuhu..

maaf dan ampun diminta atas salah dan silap...:-)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...