About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Tuesday, November 13, 2012

Aku suka karya Andrea Hirata

Assalammualaikum..
Alhamdulillah sebab saya dapat habiskan membaca 2 buah buku dalam bulan ni..
hehehhe...

buku pertama tentang sejarah perjuangan dan pemikiran Bediuzzaman Said Nursi..
Buku kedua, Sang Pemimpi..

Sang Pemimpi adalah buku kedua hasil tulisan Andrea Hirata menjadi koleksi saya..
Seorang yang berasal dari Belitong..
satu lagi buku dia yang bertajuk Edensor...
em, kali ni saya nak kongsi sikit kenapa saya minat buku tulisan Andrea Hirata...
novel tulisan dia bukan sekadar cerita cinta atau fantasi..
tulisan dia lebih berkisar kepada pengalaman hidup..
bagaimana manisnya kesusahan itu andai kita mengerti.
temanya lebih kepada persahabatan, ilmu, keberanian, keikhlasan
dari segi pengolahannya pula, rasanya, agak tersusun.
bagai minda nya jelas..sejelas kristal...
dia tahu apa yang ingin ditulis, ingin dikongsi..
dan jujurnya, membaca karya andrea (edensor dan sang pemimpi),
kadang kala membuat saya sebak dan tertawa..

penuh ilmiah juga...hiburan???ada juga...
bagaikan sedang menonton filem..bagi yang bijak berimaginasi.
untuk Sang Pemimpi, mengingatkan saya tentang saya taktala menjadi awak2.
 melihat sinar pagi, dilanda ribut, dilanda hujan lebat, mabuk laut.
it was a precious memory..
keluar sebelum subuh, balik pukul 4.
macam hidup tanpa teknologi..

dan, watak yang menarik hati saya,
ARAI... Si simpai keramat.
nak tahu lebih lanjut, bacala...hehehhe

buat masa sekarang, saya mulai meminati karya Andrea dan Mitch Albom.

p/s: ITALY

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...