About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Sunday, May 13, 2012

Lab Minda Keusahawanan @ Kuala Terengganu.

Tarikh: 26 sehingga 29 April 2012
Tempat: Hotel Seri Malaysia, Kuala Terengganu.

Pada 26 April yang lepas, saya join la satu program ni..nama dia lab minda keusahawanan.... collobration program with EDC that is entrepreneur development centre... Malam tu, pukul 10 bertolak dari UIA ke terengganu.... Actually, saya x kisah pon samada le join or tak,..saya juz cakap kat diorang, if x da orang len bagi nama, letak ja nama saya...hehhehe...

masa dalam perjalanan,saya having nightmare...mimpi yang paling menakutkan la...huhuhuhu..pastu, masa saya kuar g book fair, saya ceta la kat kawan saya ni, dia kata mungkin kena ggu dengan jin..huhuhuh
ok, saya nak skip tentang perjalanan tu..nak terus ke program tu...

basically, progran tu tntang keusahawanan..kitorang stayed kat hotel...mmg stay betul la..blik untuk tido.all day full ngan talk and seminar..huhuhuhu...dekat program ni, saya jadi grup leader, total orang dalam grup aku, 12 orang, termasuk la saya..hehehee...

pada hari sabtu tu, kitorang diberi task untuk menjual 3 barang iaitu, perfume, shawl, ngan beg yang pelbagai guna tu.. harga cost dia rm 10 untuk setiap barang.. so, kitorang kena la jual lebih dri rm 10..huhuhu...plan yang kitorang buat, divide 3 grup, setiap satu grup g tempat lain..

kira sehari kitaorang kuar menjual..macam direct selling la...dari pukul 11 pagi sampai la ke pukul 6 petang...nak gtau exact berapa yang kitorang dapt jual, aku dah tak ingat la...tapi, x da la dapat banyak sangat untung....

um, mungkin sebab diorang bawah saya kot tu yang x dapat banyak tu...huhuhu...coz saya jenis orang yang tak pentingkan keuntungan sangat, tapi more to long term....boleh ja nak jual harga satu barang rm 20 ringgit, tapi, benda tu unethical la bagi saya..satu unethical, satu lagi, berlaku zalim.... walaupun benda tu macam pertandingan, tetapi, kalau dalam pertandingan pun diorang dah letak harga tinggi, macam na lau dalam dunia buisnes???

dalam competition tu, lau kitorang nak jual mahal leh ja...coz kitorang dok situ sehari ja... lpas jual, pelanggan x leh cari kitorang nak complaint ke apa.... lau defect pon, diorang x leh buat apa kan??? tapi, sikap macam tu mmg la tak baik.... student2 UIA yang jual benda tu, tapi, at the same time, students tu jual mahal, cekik darah, dan mungkin ada yang menipu... so, apa implikasinya??? satu, student uia bawa nama ISLAM..meaning they also tarnished image islam... dua, ada etika yang diajar oleh ISLAM dalam berjual beli, tapi, students UIA sendiri ketepikan, apa kata masyarakat?? overall, sya nampak long termnya, akan memburukkan nama ISLAM dan UIA sendiri... tapi, sedikit dari mereka yang sedar dek diapi2kan bahawa, students universiti lain dapat jual pada harga rm 20... sama2 lah kita fikirkan...

Saya jual pada harga rm 13 ja...klu 2barang, saya jual 25 ringgit... coz saya pernah menjual nasi lemak tepi jalan setiap pagi time x skolah and kekadang time awal pagi tu, ada la tolong2 sikit...masa saya duduk dengan mak cik saya lepas moto kena curi...mmg bangun awal pagi untuk buka kedai and setting2 sikit... masa menjual ngan mak cik tu, mak cik saya jenis x berkira....klu orang tu selalu beli ngan dia, dia bagi la lebih...klu orang tu susah, dia tambah la satu dua biji kuih...macam tu la saya dididik.... dia selalu juga la cakap, cukup2 ja untuk tampung cost, tapi, what can i say, rezeki tu berkat...:-)...even, masa tu, beras naik harga, tapi mak cik saya still maintain harga dia.....saya dari orang susah dan saya tahu macam na keadaan orang hidup susah...

masa menjual pisang goreng belah petang lak, saya pernah la kira specific kalau 2 ringgit kena letak berapa...pastu kena tegur ngan mak cik saya...biar lebih sikit x pa... tpi, jangan la lbih bnyak...so, saya men letak ja..kekadang terlebih dua atau tiga.... dalam bisnes, kita nak kena jaga customer... if students yang gi lab tu still adapt strategi macam diorang masa competition tu, saya leh cakap la they will not last long... coz, customer akan lari....

datz why la grup saya x dapat untung sangat...huhuhu...kitorang dapat RM 166 ja....masa dapat duit tu, dia tulis RM 66 ja...so, saya cakap kat semua la yang saya nak buat makan piza ja..coz sikit sangat..tapi, bila nk bayar piza, tengok2 ada RM 166..huhuhu...habis RM 110 ja untuk makan2 tu...yang sedihnya, ada yang x dapat join...ya la.. masing2 put effort... duit hasil diorang gak..huhuhu...coz i have sent msg kat diorang, tapi sesetengah ja balas..yang x blas tu, saya assumed diorang datang la..huhuhuhu

btw, masa kat terengganu tu, mmg enjoy la..leh kenal orang and yang paling penting, experience buat direct selling kat sana...kitorang jalan kaki ke serata tempat...even letih, tapi, it worth la..hehehhe... and sory for those who under my leadership, coz saya bukan jenis profit oriented, short term oriented, tapi saya more to long term and satisfaction oriented....

btw, nice to know u all, Nang Husna, Hafizah, Afif, Azrin, Putera, Fida, Atiyah, Ros, Raihul, Fatimah, Anisah....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...