About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Sunday, January 30, 2011

Menzalimi Diri Sendiri

Sekarang ni ada sahaja berita tentang kezaliman...Kezaliman rejim Zionis ke atas Palestin... Kezaliman US ke atas dunia.... Kezaliman Pemimpin ke atas rakyat.... Kezaliaman suami ke atas isteri... Kezaliman Ibu ke atas anak...

Topik seperti di atas sahaja yang sering menjadi bualan mulut masyarakat kita... Topik yang laris seperti Goreng Pisang....

Namun, ada juga topik tentang kezaliman yang kita sendiri abaikan... Secara specific nya, kezaliman ke atas diri sendiri..... Kezaliman kita ke atas tumbuh-tumbuhan dan haiwan... Kezaliman kita ke atas kerohanian kita....

Dan
Kezaliman yang kemudian itulah yang sering saya lakukan.... Yang saya sendiri tak sedari... Yang saya sendiri abaikan... Yang saya sendiri kurang memberi perhatian.....

Hari ini, Kelmarin dan hari Khamis yang lalu, saya ditegur dengan kondisi saya.... Hari ini, saya merenung tajam ke arah anak mata saya sendiri.... Secara jujurnya, saya mengakui, saya sendiri takut melihat mata saya yang merah menyala bagaikan biji saga... Ya Allah... Aku telah menzalimi diriku... Saya menyedari kesalahan saya yang tak memberi rehat yang cukup ke atas tubuh saya.... Organ saya, mata, dan semuanya untuk berehat... Hampir satu minggu lebih saya sering tidur awal pagi...dalam pukul 4 dan ke atas dan bangun seawal 6.45 ke atas....

Kelmarin, saya ditegur oleh Farid Adnan semasa keluar ke Low Yat... Dia cakap, "aku takut tengok mata ang"... Masa tu, mmg agak rasa bersalah dekat diri sendiri... Thanks Choi for ur concern... Appreciate that.. Very much...

Hari Khamis, ditegur dan diberi nasihat supaya dapat tetapkan waktu tidur... Organize waktu tidur dengan baik.... Saya dapat nasihat supaya tidur dan bangun semula dalam pukul 4 pagi.... Terima Kasih untuk kamu yang memberi nasihat... Saya akan cuba untuk berbuat sedemikian...

Pagi ni, bangun tidur ja, taik mata sangat la banyak...sehingga saya tak mampu untuk membuka mata....terlalu kuat.... Saya andaikan itu adalah air mata organ, tubuh badan saya ketika saya sedang tidur...mereka mungkin dalam kesedihan apabila saya memperlakukan mereka sebegitu.... Maafkan saya yang terlalu mementingkan diri...

Zalim merupakan kalimah bahasa arab yang boleh diertikan juga sebagai sifat kejam, bengis, tidak berperikemanusiaan suka melihat orang dalam kesakitan dan kesengsaraan, melakukan kemungkaraan, penganiayaan dan perkara yang bertentang dengan akhlak dan fitrah manusia yang mulia....(di ambil dari http://www.rrg.sg/edisi/data/Idealogi%20Zalim.pdf).. untuk mengetahui lebih lanjut dan kupasan tentang zalim, boleh la refer ke link yang diberikan.. di dalam PortableDocument Format (pdf) ni ada disertakan dengan hadith dan ayat Al-Quran untuk kita berfikir sejenak... selain itu, link ni pun berguna juga... http://www.e-bacaan.com/kalimat_zalimA.htm

Andai kita memahami konsep zalim secara luasnya, kita akan sedar, sebenarnya, kita banyak menzalimi diri sendiri... Kadang-kadang, kita menangguh diri dari makan, walaupun perut kita dah berbunyi... Kadang- kadang kita menzalimi organ kita.... Aku juga tidak lepas daripada berbuat demikian... Hinanya aku... Walaupun sering ku diingatkan dengan pelbagai peringatan, namun, aku masih lagi leka dibuai keseronokan dunia yang sementara... Aku tidak tahu apa yang aku cari dengan dunia ini... Ada ketika nya aku kebingunggan dengan tujuan penciptaan ku...

Akan ku cuba untuk tidak lagi menzalimi diri ku....Andai aku tidak mampu, aku akan cuba kurangkan kezaliman ke atas diri ku... Ya Allah, aku bermohon kepada Mu agar memberi petunjuk kepada ku agar aku tidak lagi menjadi seorang yang zalim.... Kerana hanya Engkau sahaja yang bebas dari sifat sedemikian....


Lastly, saya amat gembira... Alhamdulillah.... sekalung penghargaan saya tujukan kepada Farid, Safwan dan Afiq omar yang bertahan dengan karenah saya..hehehehe... btw, thank u coz helping me in choosing she... now her is mine... quite a right decision to take her... she is just same as my spectacle.... i will protect her and i will never let someone to take her.... She is C305....



p/s: basically, entri ni tazkirah untuk diri saya...dan untuk semua...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...