About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Thursday, January 27, 2011

The Story on Facebook......

as usual, facebook is a place for me to see other people's thought....some of them are totally awesome....and sometimes their thought has captured my interest.... well, today story on facebook is about our youth juga la...about the rule and regulation....hehehhehe... lebuh kurang la....

 first of all, this story bukan nak memburukkan certain pihak, mahupun mencari pasal dengan sesetengah pihak....apatah lagi nak menindas sesetengah pihak... tujuan saya published kan kat blog ni adalah untuk kita sama2 fikirkan tentang generasi kita..... this may content with 18 sx, 18 pl...hahahahha....

the sory started with the status of Person A=
Smlm kene tegur ngn pakguard before kelas Public Finance pasal rambut pjg. (Alhamdulillah x kene saman~) Tadi mase beli mknn kt kafe ade pakguard traffic tegur sambil sengih2 "aik dik,rambut tu bile nk potong?kamu kn dh byk kali kene saman" (damn,die igt die pernah saman aku dulu!).Seriously,peraturan x membenarkn guys simpan rmbt pjg tu sgt bodoh..
macam biasa lah... ada ja pengomen setia....contoh macam saya......hahahhaha
Hafizullah Bin Abu Bakar napa lak amat bodoh peraturan itu?????ko cuba bayangkan semua lelaki leh simpan rambut panjang, then , maybe gurl leh nyamar jadi laki...sebab rambut diorang pon pnjang gak.... buat apa nak blajar dekat islamic university kalau nilai islamic tu pu kita x faham....aku asa ang ambik ungs 2050....think sndiri....sory if terasa, but i need to cakap juga on this matter.. 
person A pak lah - org yg bodoh jek xley nk differentiate b/w laki rmbt pjg n pompuan.klo pompuan nk nyamar jadik laki,mane die nk sorok features die yg obvious tu?pakai baju tebal2?still,we can tell the difference. 
Hafizullah Bin Abu Bakar ok....fine.....orang bodoh tak leh bezakan....tapi, sepandai mana pu orang tu, if dia tengok dari belakang ja, dia akan tetap assume orang tu perempuan....so, it means orang pandai juga akan jadi bodoh ikut situasi, keadaan.....mmg we can tell the diference...but, if she is a good at make up, good imposter, we cant....macam mak nyah yang betul2 macam perempuan...boleh kita differntiate kan????except kalau dia dah mula bersuara...macam tu juga kita kena expect from gurl.....sekarang ni pon dah ada pompuan macam laki...so, ur view.. 
person A oh ustaz akhil hayy yg islamic figure tu kirenye menyerupai pompuan la eh?then maybe u could voice out your opinion kt die.sorry pak lah,aku malas nk debate ngn org2 yg narrow-minded.penat. 
Hafizullah Bin Abu Bakar
i am not narrow minded...but i am concern towards my generation who claimed that they are muslim..yet, they do what has been forbidden in islam....sometimes u need to be narrow minded in certain situation....sometimes u need to be open mind...ed... but in this case, i prefer to be so called "narrow minded" or conservative, or orthodox person......ok la, ang pun penat, aku pun x nak la tambah bagi penat lagi.... but do think about future generation.... assume that one day nanti anak ko pun berambut panjang.... juz try to fikir ke hadapan...thats all maybe....sorry if my words seem to be harsh.... 

Here come person B
Person B girls GENERATION katanya!!!!
Person A ,aku sayang ko!pipi temu pipi sket ^_^
Person Bmuah muah.. ooopsie... akhil hayy idola aku k!!! jgn nak bising2 sgt la. moh dgr ceramah abg akhil =) 
Person B kau rasa akhil rebounding rambut dia kat mana ye?  
Person A  jom,demi GENERASI MUSLIM AKAN DATANG.aku suke org cm ustaz akhil hayy.what's the point of looking + acting all righteous n pious klo hati busuk.oh btw,die rebond rmbt skali ngn aku,kt salon Kerastase kt Pavilion.
Hafizullah Bin Abu Bakar i would expect that future muslim generation going to be more liberal and more secular if the idea of the next generation is based on today situation....why dont we back to basic????? at the time of Prophet???at the time of Ibnu Khaldun, the four imams???? sedangkan hadith and al-quran dah states that lelaki x leh menyerupai perempuan and vice versa..... and the western are studying about our religion,secara detailed..even single word....and what do they see in muslim world is totally different...
Person A oh dont worry pak lah,my manhood is still secured in spite of my long,gorgeous,envy-inducing hair.thanks for your concern!
Person B  Ini dari apa yg hamba tahu laa, ianya menyerupai wanita kalau MENGIKAT RAMBUT, sebab orang laki2 tak dibenarkan mengikat rambut pasal tradisi itu hanya digunakan oleh wanita. Nabi dahulu menyimpan rambutnya melebihi paras bahu. Dari apa yang hamba dengar pula, orang2 zaman dulu menyimpan rambut panjang kerana ianya dapat dijadikan perisai di waktu perang.
Person A 2 words - I LIKE!paklah,my piece of advice,lain kali klo nk nasihat org,get your fact straight.or else it will backfire,right in your face.
Hafizullah Bin Abu Bakar i can accept that arguments....dulu mungkin dijadikan sebagai perisai sebab dulu perang...sekarang, kalau kita berperang pun, kita berperang dengan senjata canggih....persoalan...relevankah pada masa sekarang rambut dijadikan sebagai perisai?????dan satu lagi, darimana tuan hamba dengar???may i know???coz i really want to confirm this statement...
Person B relevant ke tanya dr mana? ini kan zaman 21st century. ask mr. google sudah~
mmm sunnah nabi tidak boleh dipersoalkan relevant atau tidak. jika begitu tidak relevant lah kaum adam menyimpan janggut, tidak relevant lah kaum adam boleh beriste...ri 4. sesungguhnya Islam itu untuk sepanjang zaman.
Person A exactly.ape yg nabi lakukan tu kn dianggap sbg sunnah nabi,mcm pakai minyak wangi mase nk smbyg,simpan janggut,etc..lagipon sape yg mengikut sunnah nabi kn dapat pahala.jgn nk persoalkan relevance.next time klo nk bentang fakta biar otak tu berilmu.jgn otak kosong tp nk bagi nasihat.get yourself a mirror,please :)
Hafizullah Bin Abu Bakar
i have anticipated this answer.....ok...if we want to talk about sunnah, do we practice all sunnah???/kenapa kita pick certain ja....macam u said kalau simpan rambut panjang ni ikut sunnah....ada lagi sunnah rasulullah yang macam banyakkan ...bersugi, masa makan, minum, solat dhuha and etc....kenapa kita hanya fokus kepada sunnah yang kita suka?????? sunnah rasul untuk beristeri empat tu ok...tapi, kita pernah fikir tak kita ni mampu ka tak untuk berlaku adil atas isteri2 kita??????? rasullullah bangun malam buat qiyamullail....pernah kita ikut sunnah tu?????:-)
btw, i am not really depend on mr google about this matter...coz kadang2 orang yang tulis about can be western people...it is better to find it through printed material...islam memang sepanjang zaman..tapi adakah kita memahami islam sebenarnya????apabila kita sendiri mengutarakan perkataan yang kurang sopan dalam perbualan?????adakah itu amalan islam??? juz words for us to ponder..
Hafizullah Bin Abu Bakar thanks 4 reminder Person A.....appreciate that.... i am still learning and i accept any criticizes and comments coz i know that i am not perfect..... ilmu Allah tu seluas lautan...aku hanya ada ilmu ibarat setitis air di lautan...

Person A well,bak kate peribahasa melayu,sikit2 lame2 jadi bukit.aku bukan insan yg perfect nk practice every single sunnah nabi.ok paklah,i've gotta sign out.ade midterm esok.bye n good luck in your life.
Hafizullah Bin Abu Bakar ok..thanks...good luck 4 ur mid term....
situation was under control because person B dah diam and person A sign out... No one win, no one lose.... but when the Person C come into this discussion. aku rasa macam nak maki ja...tapi nasib bleh kawal lagi...huhuhuhu...mata ku amat terpana dengan kenyataan Person C dan Person A...
Person C  Tak pernah tau plak berdosa simpan rambut panjang....sedangkan sahabat2 nabi dulu pun banyak yg rambut panjang.Selagi ape yg kita buat tu tak bertentangan dengan Al-Quran n Sunnah, it is ok 4 us to do...kata Ustazah n Ustaz mase aku blajar ...PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIAH, PENDIDIKAN AL-QUR'AN N SUNNAH dan tak lupa juga PENDIDIKAN TASAWWUR ISLAM masa form 4 n 5 dulu...Person A pakai make up ke sampai nak kata menyerupai perempuan.?.just the hair...BTW..PersonA pun from religious school n die ade asas agama yg kukuh..so tak perlu la nak mention what is halal n haram...to him....thanx n Salam
Person A thanks Person C!i know,right?aku rase it's ok selagi aku x melanggar batas2 agama.walaupun aku ni berambut pjg whatsoever,aku still igt tuhan n agama.bukannye aku pakai mekap pakai heels pakai skirt.Islam ni agama yg tolerant n emphasizes on moderation.selagi perbuatan kte berlandaskan syariah Islam,ape salahnye btol x?

Person C betul la tu...org pandai kritik jer...padahal diri sendiri ada kekurangan lagi yg perlu diperbaiki...mulut org Mim's kite x boleh tutup...bak kata pepatah "tepuk dada, tanya iman"...
Hafizullah Bin Abu Bakar thanks for piece of advice...
and for the last comment, saya ingat nak cakap saya amat lah kecewa dengan jawapan dari budak religious school....ok...tapi saya x balas pun la kat page person A tu, coz saya tahu, kalau saya balas, benda ni akan lebih panjang dan bertambah teruk...lebih baik saya diam... kejap lagi say tulis komen saya tentang statement person C kat entry ni....

To person C.....I know that u x leh baca ni, but, inilah apa yang saya ingat nak counter ngan anda...
Aku pun budak agama juga...aku pun ambik Alquran sunnah juga....aku pun ambik syariah islamiah juga....ok...tapi, adakah kau faham apa yang kau belajar dalam 3 subjek agama tu???? ah, btw, u might take tasawur kan???aku x ambik sebab tasawur tu macam moral nya subjek....tapi x make any difference pon....u might say x pernah berdosa berambut panjang..aku quite agree..tapi, kalau rambut lelaki tu dah panjang, and from behind memang nampak macam perempuan, salah ke tak lelaki berambut panjang tu?????tetap salah kan????sebb kita x dapat differentiate sama ada dia tu lelaki atau perempuan...as well as  i am concern, the student religious cant take others advice????others view???? hum, ko tu kalau pelajar agama, kau mesti dapat terima advice dari orang....kalau korang faham Islam, islam tu comprehensive....dalam setiap benda ada adbnya,,,,,ko cakap person A ada asas agama yang kukuh...ko tahu x, dia penah ada dalam section aku untuk kelas study of religion...and he has be warned by lecturer to cut his hair or else the lecturer tu suuh dia drop ja...sebab lecturer tu x kan terima pelajar macam tu.... sebab sayang rambut dia, person A drop subject tu....ok....then, dekat facebook dia siap cakap lagi yang lecture tu kolot...this behavior is from student who were in sekolah agama....x da adab ka????x da ka respect dekat lecturer tu???? aku still ada respect, hormat dekat lecturer aku..even aku kena marah, tapi, telan ja... aku kena respect dia...sebab diorang guru aku....ok...tapi, korang yang dri sekolah agama ada mindset macam ni????weh, kawan2 aku yang dok kat kuala nerang yang aku selalu lepak sampai pagi, yang merokok...yang kebanyakkan belajar sampai awal tingkatan satu dan dua ja...pastu berhenti, diorang still respect diorang punya cikgu... aku guarantee that sebab aku penah lepak ngan diorang and keja dengan diorang ok.....kalau cikgu2 diorang g tempat keja diorang, they sambut dengan baik....tanya cikgu tu sihat ka x, nak makan apa( kami kerja dekat warung kedai makan).... diorang tahu menghargai guru diorang...korang yang blaja tinggi2, ambik subjek agama tak kan x leh amalkan akhlak2 yang disuruh oleh ISLAM???? aku mmg respect kat orang yang x berpelajaran agi dari korang yang belajar.....

kinda geram actually.... korang belajar agama dekat bandar...bukan dekat kawasan "kampung" macam aku..... dekat bandar sekarang aku tengok macam liberal and secular ja sekolah agama dia....sesetengah pelajar... for me to blame sekolah tu, x ok la....huhuhuhuhu... kalau korang blajar kat kampung tu, rambut panjang sikit dah puas kena perli oleh orang kampung...dalam situation ko person a, conservative people is th best solution...... ok, person A tu juga selalu buat rebonding dekat rambut dia...and agak mahal la dia punya caj....tapi, kenapa budak sekolah agama sanggup menhabiskan duit dia kat situ..... satu lagi, kalau ko budak kelas agama, u should value the knowledge as treasurer.... bermaksud, ki kena sanggup trade rambut ko dengan ilmu.... tapi mindset pelajar sekolah agama ka macam ni??? sanggup drop subject dari gunting rambut????dude, rambut boleh disimpan....ilmu, nak cari, payah...kita masuk u sebab nak cari ilmu...lau ko x nak trade sangat rambut ko tu, beter ko x yah belajar.... aku agak geram dengan orang yang menjatuhkan prestij agama.... aku pun tak tahu nak buat apa ngan orang macam ni...belajar agama, tapi x faham agama... benda ni yang aku risau...coz lama2, bila dah berkahwin orang macam ni mungkin didik mindset anak dia macam dia... lepas tu, kawan2 anak dia tend to follow that kind of mindset... lastly, i would expect the muslim society is collapsing... but i pray for God that situasi ni tak akan berlaku...Amin...

hum....one more thing, ko tu student, so u are indirectly terikat dengan rule and regulation.....lau rule dengan regulation pun ko tak leh ikut sangat.... i would assume that u are lack of discipline.....ok..... mala nak mencoret lama2...alau aku mencoret lama2 tentang hal ni, makin aku geram....lagipun dah pukul 4.30 pagi...huarh...x ngantuk pun...coz tadi dal terlelap dari pukul 12.30 sampai 3.30....bangun2, terus complete kan post about our future leader.... pasni nak study sikit...jumaat ni exam...huhuhuhu...

sama2 la kita doakan agar person2 ni berubah...dan juga doakan kesejahteraan umat islam...amin....
p/s: untuk isu boleh ke tak rambut panjang ni, sila consult dengan orang yang lebih arif lagi.... ustaz and ustazah...banyak orang pun xpa, pastu consult ngan cikgu2 disiplin ka, moral ka, or better tanya orang kampung.....and then, gunakanlah akal sebaik mungkin...deri sudut etika, rambut pendek lebih kemas... now aku dah ingat lak situasi di mana someone suruh aku gunting rambut sem lepas....hehehheeven rambut aku x panjang pon...mybe i look nsem lau rambut pendek dari perspektif she...ahahhaha....acah ja lebih...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...