About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Monday, June 27, 2011

The Day Where The Hidden Is Revealed.

Ok....
First of all, Assalammualaikum kepada pengunjung blog saya yang beragama Islam.... And salam sejahtera kepada tuan2 dan puan2.... Terima Kasih kerana sudi menjengah ke dangau buruk saya yang tak seberapa ni....

Lembaran alam pekerjaan aku bakal melabuhkan tirainya.... I dont know whether diz entry dinanti2kan oleh ramai orang atau sekadar aku yang perasan sendiri?? Hahahhaha..lantak la....ada aku kesah.....
After balik ja dari Langkawi tu, macam dalam
entry saya bulan 5 tu... Balik ja Langkawi, 17 May lepas, sesampai ja kat Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star. sempat la melawat Pak Long saya yang kena operate tu...And then, at dat night, terus ikut pak menakan saya balik rumah dia and u know what, i have been hired...hehehhe

 ok, i dont know la, whether ada certain people curious bout me for the past one month, where have i been, what i have done and many more la.... sometimes, ada gak la yang tanya2 saya, say dok kat mana....ok, dalam entry ni saya nak ceta bout me in last month...hehehehe... tapi, awas, entry ni mungkin agak panjang...sanggup membawa? move kan cursor anda ke bawah....klau x sudi, sila tekan tanda "X" di atas...



em, how shall i start it ek?

em, oleh kerana abang sepupu saya tak turun ke laut coz terpaksa menjaga ayah dia yang dimasukkan ke hospital, so secara unofficial nya, saya pon pergi la mengantikan tempat dia.... bekerja sebagai awak2.... kira nelayan la...

new experience ok...never turun ke laut la...keja kat darat dah, oversea pon dah (Langkawi...hehehe)... sekarang on the sea lak....18 hb, secara oficialnya, saya turun ke laut.... ok, masa tu, main turun ja, x tau apa2...thus, pakai la t shirt round neck warna purple...one of my feveret shirt, lengan pendek....ingat ok la... turun2 ja, hah, ambik..balik tu ters kotor...x keluar kotoran dia...huhuhu... and seriously, gatal tangan weh...kena air laut tu...huhuhuhuhu....


First day turun, makan ubat mabuk....tu pon Paksu ambik dari kawan dia nama Mat Bakul....ok la, 1 and 2nd day ambik ubat....Alhamdulillah.. x mabuk...dapat keja dengan sempurna....then, hari sabtu saya dah x ambik ubat mabuk dah... then, macam tu la seterusnya....

cuma, lately ni ja, seminggu sebelum saya x pi keja, iaitu, harini, Ahad, 26 Jun....dalam seminggu lepas, saya agak x cukup rehat...dan akibatnya, saya mulai mabuk2 dan muntah2...macam dalam entri ini.... and unfortunately, hari sabtu, dat is kelmarin, saya muntah yang paling teruk....lagipun pagi tu asa tak sedap perut dah... risau and did predict yang saya akan muntah...since saya dah dapat kenalpasti simptom yang dapat membuktikan hipotesis saya tu diterima..setelah beberpa pemerhatian sendiri yang dibuat...antara simptomnya adalah:

keletihan akibat tido lewat...macam aritu, meeting online 2 hari...and affected my tido time...tapi yang tu padan muka aku la..sapa soh galak nak pegang jawatan..blaming myself..
klau awal pagi perut dah x sedap... macam x da selera makan...
klau kepala asyik pening ja....

yang tu ja kot....

keja ni, x da la truk sangat...ok2 ja...keja yang kena buat, buang pukat ke dalam laut....pastu basuh guni dan hamparkan atas boat untuk letak pukat yang telah dilabuhkan ke dalam laut...pastu pasang jaring untuk elakkan ikan jatuh ke laut masa nak buang ikan dari pukat tu.... pastu, masukkan minyak dalam tangki dia.... basically, macam tu la...lepas setel semua tu, ambik ikan dan masukkan ke dalam bakul and basuh menggunakan air laut.... nampak simple ja kan...tapi, agak letih... ikan tu, bukan ringan...huish...sebakul dalam 35 kilo, selalu isi setengah bakul, so, i assume 16 or 17 kilo la.... bila setel semua, ikat balik guni pukat tu..then relax la jap....and, sekarang, saya agak hitam sikit..ya la..terbakar ja..hahhaha

ok, rutin harian lak ek..sebagai seorang yang bekerjaya ni... ah, lupa nak mention, saya trun laut kat tanjung dawai.... ok, rutin harian saya, bangun seawal 5 pagi,mandi2 and bergerak ke tanjung dawai bersama paksu...kira2 pukul 5.50 sampai la....so, ni part bez... saya subuh awal pagi...hehhehe...selalu dekat masjid, tapi, selalu terlepas jemaah.. ya la, saya sampai ke sana, depa dah rakaat kedua.... and saya kena berjalan 500 km ke masjid tu...setiap pagi la, klu paksu benti beli makanan dulu.... then, balik tu, kena jalan gak ke masjid dari jeti...so, saya exercse la hari2..hehehehe... tiap2 awal pagi, mengangkat beg ais, dan tong minyak mulai menjadi kebiasaan...6,7,8 beg ais, and 3 tong minyak....berat 20 lter, 30 liter...pergi kerja seawal 5 pagi, dan balik dekat pukul 4..ada la sya miss zohor 2 hari coz muntah truk..sampai x da tenaga...

em, bout experience yang x dapat dilupakan, dapat tengok sunrise dekat tengah laut...biasanya, dalam 6.45 or 7 tu, bot dah bergerak...ada la one day tu, sya tengok sunrise di sebalik gunung jerai...indahnya warna awan tu, mmg tak terkata...ada warna merah, oren, putih bersih, kelabu, ada nampak warna jinga...da warna nak indigo...yang ada bnyak ni, once in the while,,...yang hari tu, mmg lawa...serius...so, saya dah tengok matahari terbit dari puncak bukit dan tengah lautan....mahal tu...hehhehe...pastu, saya dapat tengok ikan yu yang besar.. tapi dekat sirip dia and blakang badan dia la..kalau ukur pakai depa, dalam dua depa setengah dari bot... and hari sabtu, 25 hb tu, saya dapt tengok ikan lumba2...cute gila...tapi x sebab nak ambik gambar
coz masa tu ngah buang ikan dari pukat... tapi, sempat curi2 baling seekor ikan kat ikan lumba2 tu... serius diorang mmg cute....and x lupa juga pengalaman mabuk laut....hehhehe..tu penting tu...lagi satu, mata saya ada terkena hidupan laut..macam obor2 tu...nelayan panggil apai2..ada 2 jenis satu warna putih satu warna kuning...yang paling berbisa, warna kuning.... yang saya kena tu yang warna putih....and unfortunately, kena kat mata belah kiri pada 18 jun....so dua tiga hari juga la mata saya sepek...pedih tu ka, sakit tu ka...saya juz dapat than ja...huhuhuhuhu...and still today, ada la warna merah lagi kat mata tu... biasa la...setakat duri landak laut tu, dah tertananm dah dalam isi sikit..hehehe...buas...ada la sekali tu terteguk minyak petrol bercampur 2t sikit...huish...ada la kisahnya..hahahhaa

bout salary lak...gaji hari....yang paling tinggi saya penah dapat, rm 100 sehari.yang lain, selalunya, dalam 10, 15 macam tu la....x dapat lawan abang sepupu saya lgi la...coz dia pnah dapat seratus lbih sehari..and adik saya, mungkin rezeki dia, dia baru turun 3 hari, hari petma dia dapat 100, kedua 60, harini,hari saya dah benti, dia dapat 140...total up, 300 untuk 3 hari...oish...aku dekat 2 mgu baru nak dapat bnyak tu...since masa saya turun, musim x da ikan...tme saya benti ni kot ikan ada...biarlah...rezeki saya yang tu ja yang dah tertulis...Alhamdulillah....:-) ada reason kenapa saya berenti tu...coz saya kena pi somewhere...jeng2....rahsia dulu tentang tu...so, overll saya keja, dalam bulan jun ni, dalam 16 or 17 hari, saya dapat gaji 700... klau x lebih lagi, tapi ada 4,5 hari kot saya tak turun ke laut..hehehhehe....sbb letih weh coz ada minggu tu saya balik rumah, then nak balik p tempat kerja lagi...penat bawa moto...huhuhuhu...

hum, environmnt keja...ok la...cuma ada bnda saya tak nak ceta la....hehehhe...kang, pasal ada yang muntah...so, basically, me x smoking was surrounded by smokers...  saya tak hisap rokok, kadang2 tu, asap rokok dah cukup buat saya sesak nafas.. betul2.. tapi nak buat macam na, banyak lak lepak ngan kwan hisap rokok..sebab tu ada status fb sya tulis nak hisap curut..terasa nak try...heheheh... tapi, x try pon nah.... hum...rokok...dari sekolah rendah lagi saya dah melepak ngan dak2 yang merokok, sambung skolah menengah, tapi still dapat control diri..heheheheh....juz 3 orang adik saya ja yang hsap rokok..tambah yang skolah tuu...masa cuti skolah tu, dia turun laut, dekat 2 kotak sehari..huhuh..nasihat ni ka, dah penat actually...kita nsihat sepatah, banyak lak dia jawb...stress pon ada...adoi..tapi, depa yang hisap rokok tu, semua tinggi dari abang depa...abang depa ja tak tinggi..huhuhu....


um, masa kat laut tu, saya ada la come out with a thought...iaitu entry ini...selalu nya, malam2 saya tido ja..jarang kuar malam...ehhehee..letih agaknya.... hum apa lagi ek??? ah, saya turun pukat ikan temenung... ada gak la dok sembang ngan org kat situ..dia kata, kalau pukat bilis, lagi bnyak dapat...hum..apa lagi ek..banyak sebenarnya ni....ah, ada masa tu, kami ada pergi ke laut penang and dat time, saya ada la nampak kapal besar..oleh kerana saya ni agak "perak" (orang kedah ja kot paham ayat ni)...macam jakun la...so, saya tangakap la gambar...using kamera nset..x lawa sangat...


ada nampak kan kapal kat hujung tu...besau actualy...huhuhhu

walaupun bnyak lgi space yang diperlukan untuk mencoret, rasanya, dah cukup dah panjang ni...hahhaha...

have a nice day....

p/s: to those who are curious sangat sebelum ni, this da answer 4 ur question...heheeheh

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...