About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Tuesday, April 26, 2011

Makanan yang dilarang jual di Kantin sekolah..




NST 

Assalammualaikum…… isu ni agak menari minat saya untuk memberi sedikit pendapat…sekarang ni, blogger boleh member pendapat..harap pendapat yang bernas…. Em, pertama sekali, perlu ka tak untuk melarang sesetengah makanan dari dijual??? Dalam isu ini, antara makanan yang dilarang jual antaranya:
Mi segera
Gula- gula dan coklat
Konfeksi ais dan aiskrim
Makanan yang mengandungi perisa dan pewarna tiruan
Burger, nugget, hot dog.
Makanan jajan yang mengandungi permainan
Aneka jenis jeruk
Makanan luput tarikh
Minuman beralkohol
Minuman berkarbonat
Teh dan kopi.

Ok, pada pendapat saya, wajar juga dengan larangan ni…. Cuma saya tak bersetuju dengan larangan penjualan teh, kopi dan jeruk tu… tak ketinggalan juga nasi lemak… bagi saya, saya rasa makanan ni jangan la dilarang..sebaliknya perlu dijual secara berkala…maksud saya macam selang sehari ada makanan ini…. Apa relevan lak melarang the dan kopi??? Bagi saya ok ja minuman tu…. Yang perlu dipantau peniaga tu sendiri..takut dia guna serbuk the dan kopi berulang kali….

Hum, kadar obesity dalam kalangan murid sekarang ni memang agak membimbangkan juga…. Kerana cork pemakanan akan mempengaruhi cara pemikiran, kesihatan otak seseorang tu…. Budak2 sekarang ni bukn macam budak-budak dlam era 15 tahun lepas…. Masa dulu boleh la dikatakan fast food masih lagi dalam tahap infant…. Tak maju sangat la… lagipun, budak2 dulu makan makanan yang ok la…Cuma sekarang ni, makanan semakin pelik…dengan mi segera nya….

Saya tak makan mi segera ya…dalam setahun tu leh kira dengan jari berapa kali saya makan…. Mak saya sendiri pun tahu saya x makan sangat… kalau dia masak mi segera, saya keluar la beli roti Gardenia or biskut apa2… walaupun se”sengkek” mana pun saya, saya aan cuba jauhi mi segera…. Saya Berjaya la juga tak amalkan makan mi segera dari sekolah menengh samapai sekarang.. Alhamdulillah…

Kemudian, lrangan penjualan makanan jajan tu amatlah bijak…. Makanan jajan tu bukan sahaja tak baik, tak sihat, tapi kerana makanan jajan yang mengandungi permainan tu yang menyebabkan kanak-kanak membuang duit….. diorang beli makanan tu sebab nak mainan ja…. Satu, diorang buang duit dekat benda tak berfaedah dan satu lagi, diorang membazir… kebanyakan budak-budak akan buang ja makanan tu… yang penting, diorang dapat mainan… dah la buang makanan, pastu tak buang dalam tong sampah pula… apa akan jadi??? Sampah pon semakin bertambah… ada sapa kisah tak tentang sampah tu???? Tak ramai… akibatnya nanti, semakin banyak jangkitan, penyakit…. Sapa susah? Pembayar cukai juga bising…. Ya la… duit diorang lesap untul kerajaan lawan penyakit…. Pastu mula la cakap sana, cakap sini… harap faham…

Nasi lemak.. perlu ka tak untuk dilarang jual….. bagi saya, tak perlu kot….kalau berkala tu ok la….pihak peniaga dan pembeli better off la juga….

Corak pemakanan kanak-kanak man sekarang ni akan memburukkan mereka dalam jangka masa panjang…. Um, macam ni, dekat sekolah dah la ambik makanan tak berkhasiat…. Lepas tu, balik sekolah, masing2 mengajak ibu bapa pergi ke KFC, Mc D, Pizza Hut dan sebagainya…. Macam mana otak nak berfungsi kalau makan makanan yang x berkhasiat?? Alhamdulillah sebab saya dilahirkan dalam keluarga yang tak kenal fast food…. Masa saya mula masuk matrikulasi baru saya kenal dan tahu nak makan fast food…. Sebelum ni, order or nak masuk pun teragak-agak….

Langkah larangan ini sejajar juga dengan matlmat kerajaan untuk melahirkan ramai cendiakawan berilmu @ PhD. Untuk melahirkan pakar dalam bidang ilmu, corak pemakanan memainkan peranan yang penting…. Jesteru itu, saya agak menyokong tindakan ini…

Namun, adakah langkah ini akan berjaya? Hm…. Boleh berjaya kalau ada pihak yng memantau…. Dan mungkin masih lagi di tahap lama jika peratran ini hanya diperkenalkan dan diaktakan tetapi tiada pihak yang memantau pelaksanaannya….

Dan pemantauan perlu lah berkala bagi mengelak para peniaga daripada berpura2…. Jika tk mmatuhi peraturn ini buat kali prtama,tegur la dulu, kali kedua mungkin leh denda, kali ketiga, rasanya, leh tukar peniaga….

Dari perspektif peniaga pula…. Peniaga inginkan keuntungan… itu objektif peniaga… apabila peraturan ni diperkenalkn, saya rasa, ramai penaga yang bengang kerana priuk nasi mereka diganggu… pengilang makanan tak berkhasiat ni mungkin akan mengalami kerugian dan akhir gulung tikar… ada kemungkinan juga peniaga akan meletakkan kadar yang tinggi untuk makanan yang tak dilarang… benda ni perlu juga dipantau.. kalau tidak, penzaliman akan berlaku…

Pembeli? Apa reaksi mereka? Bagi kanak-kanak, sudah tentu mereka tak suka… ya lah, makanan mereka sukai sudah tidak dijual lagi… ibu bapa? Mereka mungkin sdikit gembira kerana wang saku yang perlu diberikan akan berkurang… sebelum ini RM 2, untuk makanan tak berkhasiat sekali… seleps larangan, mungkin hanya RM 1.50 sahaja… mungkin berlaku….

Saya rasa, saya nak conclude….. kebaikan yang saya nampak, ibu bapa akan mnyediakan sarapan kepada anak-anak mereka… pembuat kuih-kuih tradisional akan mendapat permintaan…amnya, boleh dikatakan kuih tradisional kembali hidup…. Banyak jenis kuih tradisional yang dilupakan… banyak kebaikan lagi, Cuma saya tak larat nak menaip lagi…huhuhuhuhu… fikir sendiri ek kebaikan yang lain….

Saya rasa setakat ni saja kot…. Saya pun tak larat sangat dah ni… ini ja termampu….hehehehe….

p/s: saya beli paper Berita Harian ja hari ni, so, analisis saya berdasarkan berita harian ja... link kat atas tu, ada yang saya baca dan ada yang saya skip sbb time constrain....:-)

2 comments:

cik tehaa said...

pak lah, bagus pihak atasan da bukak mata psl obesiti among children ni. risau jugak kan..mmg patut pantau cara pmakanan ni.. parents penting dlm corak pmakanan anak2 dia. bg ilmu klu mkn ni bahaya, mkn itu sihat tuk kesihatan. baru2 dak2 tu alert kan.. :)

hafeez said...

yup....betul2..hehehehe... benda ni agak patut la juga...kalau x , masa depan nnti teruk...huhuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...