About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Friday, July 9, 2010

.................................




assalammualaikum....

Alhamdulillah coz masih lagi hidup dan menghirup oksigen yang percuma ni.....tak tahu nak tulis apa coz idea dah tak ada......huhuhuhuhuhuhu

pagi ni bersyukur coz dapat makan free...breakfast and lunch... committee catering bawa balik makanan a.k.a. my friends.....heheheheheh..jimat....harini saya banyak berfikir tentang satu benda ja.....hehehehehhe...mati...

hum...pas breakfast, buka la frenster and belek2 message yang lama tu and terbaca la message tentang seorang sahabat yang mati...ni la message tu....

erti sebuah persahabatan
> > MALAM TADI KAMU DAN KAWAN BAIKMU BERTENGKAR.
> > KAMU MEMBUAT KEPUTUSAN TAK MAHU BERCAKAP DGNNYA KEESOKAN HARINYA.
> > DIA SENYUM KEPADAMU.SEBALIKNYA KAMU MENGETAP GIGIMU KPDNYA.
> > DIA MENCERITAKAN PERKARA YG BAIK TENTANG KAMU KPD KWAN2NYA YG LAIN.
> > KAMU PULA MENYEBARKAN KHABAR ANGIN MENGENAINYA.
> > DIA CUBA MENDEKATIMU DAN MENEGURMU.
> > TAPI KAMU TOLAKNYA KE TEPI.
> > BAGINYA KAMU SEORG KAWAN YG TERBAIK.
> > KAMU PULA RASA DIA SEORG KAWAN YG PALING TERUK PERNAH KAMU JUMPA.
> > DIA PUN MENULIS NOTA KPDMU DAN MENCERITAKAN SEMULA KENANGAN MANIS YG
> > PERNAH KAMU DAN DIA KONGSI BERSAMA.
> > KAMU PULA MENULIS SEMUA SAAT BURUK YG KAMU INGAT SEPANJANG BERSAMANYA.
> > JAUH DI SUDUT HATIMU KAMU MENGASIHANINYA. TAPI DI HATIMU SUDAH PENUH
> > DGN
> > KEBENCIAN.
> > KEESOKAN HARINYA KAMU JUMPA SATU NOTA DRPDNYA:
> > DEAR_________,
> > SAYA CUBA MEMBERITAHU KAMU SEMLM TAPI KAMU TAK BERI PELUANG UTK SAYA
> > BERCAKAP. SAYA CUBA BERITAHU KAMU BERITA GEMBIRA TAPI KAMU TAKUT UTK
> > MENDENGARNYA.SAYA CUBA UTK SENYUM KPDMU TAPI KAMU SAMBUT SENYUMAN SAYA
> > DGN KEBENCIAN. SKRG NI KEADAAN SAYA SGT TERUK DAN MAKIN TERUK.
> > SAYA MINTA MAAF SBB HARI NI SAYA TAK DPT BERJUMPA DGN KAMU.
> > SAYA TULIS SURAT SEMASA SAYA DI HOSPITAL.SAYA SUDAH KESUNTUKAN MASA.
> > SAYA MINTA MAAF SBB TERPAKSA BERITAHU KAMU SKRG.
> > SAYA MINTA MAAF ATAS PERGADUHAN KITA,KAMU MMG SEORG KAWAN YG HEBAT.
> > SAYA JANJI SAYA AKAN SENTIASA MEMERHATIKAN KAMU.
> > SALAM KASIH SAYANG,
> > ________________
> > KAMU PUN BERLARI KE HOSPITAL UTK MEMINTA MAAF PDNYA.
> > TAPI HANYA IBUNYA SAJE YG ADA DI SITU.
> > IBUNYA MENEKAP MUKANYA DGN KEDUA BELAH TGNNYA.
> > DAN DIA PUN MENANGIS.DIA MELUTUT DAN BERDOA SUPAYA TUHAN KEMBALIKAN
> > ANAKNYA.
> > KAMU SUDAH TERLAMBAT.
> > KAMU BERHARAP DPT BERITAHU KAWANMU YG KAMU MINTA MAAF DAN UCAPKAN
> > SELAMAT TINGGAL.
> > PENGAJARANNYA:
> > SEMUA KAWAN ADA MASA NAIK DAN TURUN.DAN KADANGKALA KAMU PERLU MEMINTA
> > MAAF.JGN TUNGGU ORG LAIN MELAKUKANNYA DULU.SBB KAMU TAKKAN TAHU APE
> > AKAN
> > TERJADI ESOK HARI.
> > KALAU KAMU BENAR2 SYGKAN KAWANMU DAN SANGGUP BERKAWAN HINGGA NAFAS
> > TERAKHIR,TOLONG FORWARDKAN EMAIL INI DAN TUNJUKKAN PDNYA YG KAMU
> > BENAR2
> > MEMPUNYAI HATI DAN PERASAAN...

lepas ja baca yang ni, agak sedih juga la....lepastu p masjid...solat jumaat....dalam perjalanan tu, nampak la dak foreigner ni....hum...kulit putih ja...bila aku leh jadi putih gak ek...getus hati kecil ini.....pastu, terfikir...x lama lagi aku akan jadi putih juga...bila aku dah dikafankan..hehehhehehe....

masa nak masuk dalam masjid terfikir something...apa beza ek meningati mati ngan memikirkan mati????hum..lama juga la layan perasaan ni....tapi bia dulu...dengar khutbah dulu....tapi khutbah hari ni lain dari yang lain...khatib menangis...saya ada gak la rasa sebak sikit....masa tu memang fikir sangat tentang mati.....coz khutbah harini khatib cakap tentang israk Mikraj ngan diselitkan situasi kat palestin......khatib kata, warga palestin berjihad...fardhu ain bagi depa....tapi, di manakah umat islam????laung khatib...kemudian bercucuran air mata dia...hum....khatib yang berkhutbah mengunakan hati...sebak seketika...umat islam lalai dengan hiburan, sukan..dan lain....

actually, pagi ni memang saya rasa sedih juga bila bangun tu...hehhehehe..secret....pas habis khutbah tu, fikir balik tentang perbezaan tu....saya berpendapat......kalau memikirkan mati tu, kita akan takut ja...macam nak lari ja dari mati tu....kalau kita mengingati mati tu asa lak keinsafan dalam diri ni....mungkin sebab tu dalam Al-Quran dan Sunnah banyak kata mengingati mati.......

tapi, saya pun macam orang lain juga....kadang2 kejap ja insaf....pastu lalai pula...tapi, saya bersyukur sangat sebab pagi ni saya bangun dalam keadaan bersedih.....boleh juga saya mengingati Pencipta saya...Alhamdulillah...terima kasih Allah kerana memberi peluang untuk ku terus hidup.....masa jalan nak g masjid juga saya ada fikir....hehehhehe...macam merungut juga la....."kan senang kalau aku ni x ingat sangat...leh lupa semua kesedihan....Alhamdulilah, Allah ada membolakkan hati saya....kemudian saya fikir lak macam ni...."aku nak jadi pelupa...sedangkan orang lain x nak"...kita nak lupakan benda yang buat kita sedih....orang yang pelupa lak nak kuat ingatan sebab depa boleh gembira....kadang2, bila ada benda yang buat kita sedih, sebenarnya benda tu buat kita hargai sebuah kegembiraan...lantas, teringat la firman Allah yang mengatakan manusia ni tak bersyukur...insaf la seketika....

Kita memang jarang bersyukur kan????yang kita tahu hanyalah complain ja...huhuhuhuhuh...diri ini pun semacam juga.....jarang bersyukur...tapi Allah tu Maha Penyayang...Dia sayang hamba2 dia.....

teringat saya ada baca dulu2 yang para sahabat menangis kalau tak ditimpakan ujian dari Allah...mereka mengeluh...Allah tak sayangkan mereka sehingga tak memberi ujian...huhuhuhu...sampai macam tu tahap keimanan depa...jeles2....hum....baru sedar kenapa ,ereka inginkan ujian.....

Ya Allah...aku rela ditimpakan dengan kesusahan andai dengan cara itu aku mampu mendekatiMu....aku rela dijauhkan dari kesenangan dunia andai benda tu mampu melalikan Ku.....Ku serahkan hatiku untukMu...tetapkan lah hati ku dengan Al-Quran dan Sunnah RasulMu.....

Amin.......

Aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Mu....alangkah indahnya jika aku mampu menghayati maksud kalimah ini...memahami maksud sebagai mana difahami oleh Saidina Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, dan orang2 yang beriman....aku mohon petunjuk dan hidayahMu YA ALLAH.....



p/s....kepada sahabatku semua, aku minta maaf andai ada salah dan silap yang telah aku lakukan kepadamu....maafkan aku andai lisan ku kadang2 tak terjaga....maafkan aku andai tindakan ku melukakan melukakan mu..... Aku memohon maaf atas segala perbuatanku, kata2ku.....maafkan kau....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...