About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Saturday, December 4, 2010

Yang tinggal hanya Shortcut?????


Sekarang ni, pendrive or external memang penting dalam kehidupan seorang pelajar. Benda tu la yang digunakan untuk simpan assignment dan semua dokumen penting. Baru-baru ni ada la virus baru yang menghilangkan semua benda. Yang tinggal hanyalah shortcut. Pernah lalui tak benda macam tu??? Memang frustrated kan??tambah pula kalau ada assignment kita nak kena hantar besok. Teringat pulak benda yang berlaku kat Ainul.. pendrive dia jadi macam kes ni la. Agak tension juga dia…hehhehhe….. ada juga terbaca status abang Adrian tanya tentang masalah ni. Laptop lama saya (yang hilang tu pun kena virus ni gak) tapi mampu di"recover" dengan anti malware... Kebetulan pula abang sepupu saya tanya saya tahu tak macam mana nak buat and dapatkan balik dokumen tu… Saya cakap, tak tahu la.. yang tau kena format la..So, sekarang saya nak cerita macam mana nak dapatkan balik semua benda tu. Cara ni adik saya yang tunjuk. Hehehhehe…. Dia yang bagitau saya.. Dia yang ajar saya.. Ok, saya belajar benda baru dan saya nak kongsi ngan semua.

Masalah
ni la problemnya..folder jadi shortcut.
 
langkah pertama

mula2, klik start pastu cari la notepad...hehehehe

langkah kedua
tulis pekataan ni kat notepad tu= attrib -h -r -s /s /d *?
langkah ketiga



kemudian, save as... masa save tu, makesure filename adalah unhide.bat dan pastikan pilih all files untuk save as type colum tu....
 
langkah keempat


save kan unhide.bat tu dekat device yang jadi shortcut. example atas tu adalah pendrive saya.

langkah kelima


selepas tu, wujudlah icon unhide tu, klik dekat icon tu....macam kita nak launch application.
 
langkah terakhir



last step, bila dah klik icon tu, benda ni akan naik..... yang command box ni....jangan buat apa-apa...tunggu sampai benda tu close sendiri.....ok????bila dah close tu, naik la semua benda yang sebelum ni x da....dan make sure delete folder dan apa2 yang jadi shorcut tu....


selamat mencuba....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...