About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Saturday, June 19, 2010

18 June 2010

Assalammualaikum w.b.t……
Malam ni boring sangat….tak tahu nak buat apa….tak ada mood nak buat benda macam tengok tv, main game, tengok movie….hum….asa nak message orang…..tapi ntah la…banyak saya kata kat orang…saya cakap orang suka cari kita bila dia nak…kadang2 saya pun macam tu juga…kadang2 saya lupakan orang…bila saya nak baru saya cari….hum..bila ingat balik, saya pun sama ja macam orang lain…ntah2 orang lain lebih baik dari saya….sebab tu saya tak message…hum…huuhuhuhuhu…so sebab x tahu nak buat apa, saya kuar la nak cari kawan2 yang pernah lepak before masuk U….heheheheehehe…..
Kawan2 yang saya selalu lepak before masuk U ni memang lain dari yang lain….coz diorang x belajar pandai sangat….budak2 yang hisap rokok…ada yang ambik ganja dengan minum air ketom….hehehehe…tapi saya juz masuk kepala dengan dua tiga orang ja namely mondok,amin bolong dan wan gemok…pastu ada la kembaq 2 orang tu….yang tu kaki rempit…hahahha….yang lain tu macam tak berapa masuk sangat la….saya tak rapat sangat la dengan yang ambik ganja dengan minum ketom tu…..kalau setakat yang hisap rokok tu, ok ja dengan saya…hehehehe…coz dari sekolah menengah lagi saya dah rajin lepak dengan member yang hisap rokok ni….lagipun, depa ni macam tahu saya…hahaha…depa tahu saya tak hisap rokok…walaupun dah lama depa cuba hasut dari masa saya awal remaja lagi…tapi ntah kenapa saya tak terikut….tapi adik saya hisap rokok…hum….Cuma saya terpengaruh dengan satu benda ja…..benda pak arab tu…hahaha…tapi saya tak la ketagih….saya juz ambik bila ada member ajak or rasa tensen sangat….hehehehe….Cuma asanya lepas ni nak kurang la sikit…kalau boleh….coz saya dah payah nak speed kalau main futsal….(ikut readers la nak judge saya macam mana coz I admitted that I am not a perfect person…..sometimes I need to experience semua benda buruk dan baru saya dapat hargai indahnya kebaikan tu….)
Actually, banyak yang jadi masa saya lepak dengan geng macam ni….geng rempit, geng enjoy ni….banyak juga yang saya dapat belajar….masa lepak dengan geng2 moto, saya dapat belajar cara nak repair moto…cara nak modified moto…..selalunya, motif saya lepak dengan geng2 ni coz nak belajar….heheheheheehe….dulu saya suka main motor…racing….juz untuk suka2……coz kalau lepak dengan geng2 tu dapat tau banyak tempat bez dan leh explore banyak tempat….masa ni saya tengah belajar tingkatan 4 ngan 5…selalu juga la lepak..tapi ada time la saya tak ikut….time depa g cari bohsia ka g ambik ganja or air ketom, memang saya blah la…saya x nak join….kalau kena tangkap,malu kot…saya fikir semua..memang la masa sekolah menengah tu kena ceramah juga dengan cikgu kelas…..asal pagi ja, ada kelas BM, mesti cikgu faizah tanya balik pukul bapa semalam..memang kena nasihat selalu la….hehehhee…dengar ja la…kalau kelas syariah pula kena perli dengan ustaz…hahahaha..lama2 lali dah dengan benda tu….walaupun saya selalu lepak sampai lewat pagi, tapi saya sedar tanggung jawab sebagai seorang pelajar….jarang la saya ponteng sekolah…heheheehehehe….
em, mak bapak mana x marah anak dia kan…memang saya selalu kena marah juga dengan mak ngan abah….heheheehhe…tapi last2, depa tau anak dia yang ni lain sikit kot…walaupun geng2 saya lepak tu macam teruk tapi saya x la terikut….jarang la saya lawan mak abah….saya mula kurang sikit lepas motor kena curi…..baru ja dok fikir nak bagi laju…tup2 kena curi…pastu ada dua tiga bulan lagi nak habis installment….nasib badan…motor hilang kat alor star pukul 2 pagi lebih…masa tu memang hukuman untuk saya la….coz saya x cakap kat mak ta nak p alor star….lepas tu berubah la sikit….balik sampai rumah pukul 4 lebih…balik ngan member..pastu bila sampai kuala nerang baru gtau abah….memang kena marah la….lepas tu, saya dah kurang main moto…tapi abah dengan mak marah sat ja….lepas tu saya macam focus kat sekolah sikit….
Masa lepak dengan kaki rokok ni, memang ok la….coz depa ni jenis independent….jenis cari kerja….jenis reti cari duit…heheheheheeh…lepas ja kejadian moto hilang tu, saya mula rapat dengan geng ni…masa rapat dengan geng ni saya mula pakai handset mahal sikit…pastu saya beli N-Gage guna duit biasiswa ngan duit gaji….lepas berguru sikit, dapat la repair nset sendiri…kerosakan macam ada apps x leh buka or software yang x leh guna….tapi saya juz tahu handset N-Gage ja…sampai selalu lepak kat kedai makan selama 3 jam lebih…x payah risau pasal minum dan makan coz ada ja orang akan bayarkan atau dapat diskaun,…mau taknya….keja lepak kedai sama ja….sampai rapat dengan pekerja kat situ…asal pukul 12 ja, saya kuar lepak dan minum dengan depa…..masa dengan depa ni ada la juga saya tau sikit pasal handset, moto, memasak…dan lain2….banyak juga la saya belajar…Cuma tak sempat belajar main guitar dan keyboard coz dapat masuk matrix….adoi…memang melepas juga la….lepas spm ja, saya mula la keja kat kedai2 makan macam geng2 tu…tapi x lama…sat ja…lepas tu, saya keja kat kantin sekolah dengan amin, mondok dan wan….hahahhaaha…masa kat kantin tu sapa x malu weh…dah la kantin skolah sendiri lak tu…hahahaah..pasrah ja..janji dapat duit….lepas tu amin ngan mondok berenti, tinggal saya dengan wan ja….kami pun cadang nak berenti juga…tapi dah cakap kat wan, lau ada keja kat hotel kat langkawi tu, gtau aku, kita benti n p keja situ…tapi x dapat pon…coz masa tu ekonomi macam x ok ja….so keja la kat kantin tu sampai habis….hahahaha….duit gaji yang dapat banyak guna p jalan2….p sampai kuala kedah and lepak kat alor star…masa tu ingat nak enjoy ja…tapi somehow, ada la bagi gak duit kat mak..heheehhehehe…
So, lepas ja makan nasi kat rumah, terus keluar pi pekan rumah wan…sampai ja kat rumah dia memang agak jeles la…kita dah la boring…awek pon x da….tengok dia dengan selambanya tengah bergayut….memang agak tensen and jeles juga la….hahahahahaha..lama juga dia gayut…huish….tunggu sampai dia habis gayut, dia ajak masuk rumah..masuk tu lak kena makan nasi…adoi…dah la makan dah kat rumah…sini pon kena juga…x pa la…rezeki jangan ditolak….saya punya la letak sikt, pastu mak dia lak tolong tambah nasi…adoi…memang kenyang aku malam ni….lepas makan, apa lagi, kuar la….kuar g lepak kedai makan lak….masa kat kedai makan ni la lepak dengan member2 wan yang baru…niat nak g lepak ngan amin ngan mondok…dapat tau yang mondok dok keja kat penang…amin dah bertunang…jarang lak lepak…so lepak la ngan wan….ngah lepak tu boleh lak si wan ni g gayut…agak angin juga la…aku dah la x kenai kawan2 ang ni lagi..men tinggai ja….saya merunggut dalam hati….tapi nasib bek la member dia ni jenis ok…main cakap ja….
Memang asa x boring sangat la…hahahahhaha…walupun depa cakap banyak merapu ntah apa2, tapi kadang2 perbicaraan depa tu macam ok la dari orang yang belajar….lagipun b4 masuk blajaq, geng2 ni memang kata dah kat saya…ang lau blajaq pandai2, balik jangan buat sombong pula….hahahaha…harap saya stay macam ni la….masa lepak dengan depa ni ada gak la depa cakap, lau nak buat bisnes, ingat member…macam2 la…tahu la orang tua bercerita…..masa member wan tengah buka lagu disco kat handset tu, tiba2 ja ada pak cik tu datang…dengan berjubah dan berlebai…dia bagi salam….memang segan juga la kami…pastu mula la tukaq lagu yang ok sikit….masa lepak dengan depa saya asa saya langsung x da benda nak cakap…so saya banyak diam dan mendengar….and sometimes fikir tentang diri saya…..saya asa ada situasi saya kena jadi cerdik…ada situasi saya kena pretend saya tak tahu apa2….ada ketikanya saya kena ikut jadi gila…
Ah……bila cakap tentang gila ni,teringat masa order air.. saya pelik juga la coz masa order air, depa order horlick laici…teh o ais laici…..jus sirap timun…hahahahahha…pastu tanya ar mamat buat ayaq tu…ada ka ayaq(air) macam tu…so dengan selambanya, mamat tu balas…kalau orang nak buat ja la….lau jadi apa2, tanggung sendiri la…hahahhaahaha….semua pakat gelak…jus sirap timun tu x buat la sebab depa tukaq ke sirap laici…ada la topic yang kami sembang..yang merapu la…lagipun saya x join sangat coz saya x paham apa yang depa ngah cakap…hahahha…so saya message ja dengan dak biro saya yang tengah study sebab jeles tengok budak2 tu keja message ja…nak msge kawan baik saya, saya rasa takut…sebab saya banyak buat dia sedih kot…so memang x message sangat…juz message sapa yang saya asa nak ja la…pastu msg ngan facebook..hahahah….nasib baik la dia balas walaupun dua tiga empat lima enam..hahahahha…(dah mula merapu)….ehehehehe…masa tu dia ada la kata kat message tu yang ayat status saya kat facebook tu banyak yang bez….hehehehe…agak bangga la juga..tapi juz take sikit ja….coz Allah yang beri saya nikmat tu…so saya cakap la Alhamdulillah…sebab Allah yang berhak….(kepada reader yang ada fb saya and asa ayat status saya tu ok untuk disimpan dan memberi peringatn,saya x kisah pun kamu nak copy atau sebarkan pon…)hehehehe…
Um masa tu memang asa nak msg orang yang saya suka bagi problem..tapi risau jadi teruk…so,diam ja la….masa ni saya memang terfikir saya ni orang yang lemah….sebab saya rasa saya dah mensia-siakan sahabat yang saya miliki….kan ada saying yang kata selemah2 orang tu adalah orang yang mensia2kan sahabat yang dia ada….apa yang saya tulis ni dah x ikot flow dah…maybe lama sangat kot…dapt idea tadi pukul 10 lbih…sekarang pukul 1 dah…memang agak berserabut la….coz saya main tulis ja apa yang terlintas kat minda ni….
Masa lepak dengan orang macam depa ngan member kat U tu memang ada perbezaan la…..kadang2 jadi orang yang x berpelajaran sangat macam depa ni, ada baiknya….depa macam alert dengan isu semasa,benda2 yang berlaku kat kawasan ni…walaupun depa cakap tu macam x da info sangat…tapi kadang percakapan depa tu lebih baik dari orang yang belajar….kalau budak U, juz mind your own business ...kalau orang yang belajar berbicara, semua depa nak menang kat depa dan nak tunjuk hebat…tu la bezanya…tapi saya selalu berdiam diri ja dalam perbicaraan sama ada dari geng saya lepak malam ni ngan member2 kat U…….Kadang2 saya terasa juga la nak kritik student U ni…..walaupun kita ni student U,jangan la kita ni rasa kita ni hebat sangat…..jangan la anggap kita ni berilmu sangat….banyak juga la saya dengaq ceta tentang sikap budak U dari kawan2 kat Kuala Nerang ni….baru masuk U dah belagak…sembang pun nak menang ja….kebanyakkan budak U x boleh terima pendapat golongan macam ni…..hum…agak kecewa juga bila saya fikir….adakah U ni tempat untuk mendidik kita jadi manusia berguna ka mendidik kita sikap bangga diri…..kadang2 saya sedih juga bila kena sindir macam tu…sebab tu saya ni men lepak ja dengan geng2 yang x masuk U pun….time saya balik cuti la….x nak la bagi depa fikir saya ni jenis macam budak U lain….lagipun dah memang sikap saya men masuk ja dengan sapa pon….bila lepak dengan geng2 yang x masuk U ni, memang saya sedar diri juga la…saya bukan pandai sangat…ntah2 depa lagi baik…at least depa men kawan ja ngan sapa depa nak kawan…kalau budak u ni,ada juga la yang memilih sikit…so, pelajar u sekalian, including me, jangan la bersikap sedemikian….tapi, kalau nak lepak dengan geng yang saya pernah lepak ni, harap anda kuat pendirian la…dengan agama dan prinsip hidup…yang penting, berfikir dulu…..kalau x mudah ja kita ikut benda buruk…saya juz suka ambik yang baik ja…so,apa2 pun cuba fikir kebaikan mereka….pandai la jaga diri sikit…kalau depa ajak buat benda yang bodoh and x senonoh tu,pandai2 la cari jalan nak blah…pandai2 la cari ayat nak menipu…agar x ikut buat benda bodoh tu…geng2 yang masuk U ni kadang lebih pandai dari kita…depa pandai cari duit….ada juga antara depa ni jenis rajin bekerja….depa x memilih kerja sangat…hah…ni baru la nak cakap main point saya……kalau kita tengok graduan sekarang,banyak menganggur….hum…dapat degree tapi x da keja…bukan x da keja tapi graduan tu sendiri yang memilih kerja…kalau dapat kerja pon, depa tengok kerja tu macam x sama darjat ja dengan degree depa….ish2…ni ka sikap pelajar kita?????bila dah banyak menganggur tu, banyak la cakap kat kerajaan…pastu duit pt x leh bayaq…..padahal ada banyak ja keja yang depa leh kerja….ada juga la saya dengar pelajar U ni macam marah2 ja kalau p makan kat kedai..pastu tengok meja kedai makan tu x kemas, order lambat sampai….tapi depa tak tau ka betapa letihnya keja dekaat kedai makan tu…..kalau sapa pernah rasa,memang teruk juga la keja dekat kedai makan…..tambah lak time banyak customer….perh…memang sakit badan….
Golongan yang x masuk U ni pula jenis rajin kerja and main accept ja kerja…walaupun depa kerja sat ja…depa x memilih sangat kerja….saya tahu la serba sedikit tentang hidup golongan ni….coz saya pun boleh kata tergolong dalam golongan ni juga…..depa selalu la kena bising dan kena perli….dah la mengaji x pandai, pastu pemalas lak…memang selalu la jugak dengaq ayat ni dari masyarakat kita…..dulu saya pun pernah dapat ayat macam ni…hahahahahahha...ayat ni leh dijadikan sebagai sumber motivasi bagi kami…hahahaahahhaa…saya x nak salahkan masyarakat yang bersikap atau berpendapat sedemikian..tapi I rather thanks them, coz dari ayat mereka tu kami mula mengenali kehidupan…kami x dimanja..tapi kami dilayan dengan tegas…..

tapi conclusion nya,semua tu bergantung pada individu tu sendiri….macam mana individu tu view pandangan orang…macam mana depa perceived kata2 tu…ada orang take it as positif,ada yang ambik negative….hum….last2 sekali semua benda tu bergantung kat tahap kesedaran minda individu tu…..nasihat yang untuk pelajar U tu saya kata kat diri saya dulu la…..hehehehe…sekian ja kot…x larat nak menaip…ahahaha

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...