About this Blog

This blog is created as a medium to sharing my thought, my life and to write anything i want...
I will try to add some useful information in this blog...
Let's assume this blog as a medium of learning...

I bear witness that there no other God except Allah, and , I bear witness that Muhammad (pbuh) is a servant of Allah and His Messenger...

Wednesday, June 2, 2010

Buatlah Dari Lemon Minuman Yang Enak…..

Assalammualaikum…..


Alhamdulillah…malam ni dapat habis satu tajuk iaitu title post ni, dari buku Supaya Gelisah Bernilai Ibadah…..Buku ni dibeli dah berapa bulan dah…Masa tu tengah sedih, ternampak la buku ni kat MPH dekat Jaya Jusco Wangsa Maju…..So,tanpa berfikir panjang,terus ja beli….lagi pun,buku ni berwarna koko/coklat…hehhehehehe….dan beli juga Al-Quran warna koko…blog ni pun warna koko juga….heheheheh…em, sebelum cerita tentang tajuk post ni,nak gtau kenapa saya mula minat warna koko ni…Saya mula minat dengan warna koko ni dari tahun lepas…masa tu tengah sedih juga…..x la sedih sangat…tapi sedih juga la…hehhehehe…masa tu banyak la berfikir….hum…Saya suka warna koko sebab saya sedar saya diciptakan dari tanah….sepertimana ditegaskan dalam Surah al-An'am ayat kedua….

"Dialah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian Dia tentukan ajal (kematian kamu) dan satu ajal lagi yang tertentu di sisiNya (iaitu masa yang telah ditetapkan untuk dibangkitkan kamu semula pada hari kiamat); dalam pada itu, kamu masih ragu-ragu (tentang hari pembau lasan)."

Lagipun sebab saya menyukai warna koko ni sebab kadang2 dapat menyedarkan tentang asal-usul diri saya….Bila mati ja,akan kembali dekat tanah juga….tapi saya tak la terlampau suka dengan koko ni sangat…kadang2 suka juga warna lain…contoh macam biru ,purple,violet,hijau muda….um…generally saya suka semua warna…hehehehhe….

Ok…kita fokuskan dekat tajuk post tu ya….sebelum tu,biar saya tulis secara ringkas dulu apa yang saya baca…hhehehhehehehehe…

"Orang yang bijak adalah orang yang dapat merubah kegagalan dan kerugian menjadi kemenangan. Sedangkan orang yang bodoh adalah orang yang menjadikan satu musibah itu menjadi dua musibah. Antara contoh yang dikemukakan oleh penulis antaranya:

  • Rasulullah pernah diusir dari Mekah, tapi kemudian baginda dapat membina sebuah Negara di Madinah.
  • Malik bin Rayib diserang demam panas namun hal itu menjadikannya seorang penyair yang ternama.
  • Ibnu Taymiyah dipenjara,kemudian dia menjadi seorang imam besar.

Penulis juga ada menyarankan pembaca agar berfikir bahawa setiap kesedihan tu pasti ada hikmahnya..jika anda mampu mengubah kesedihan itu kepada sesuatu yang menguntungkan anda,anda adalah seorang yang bijak.

Inilah sedikit ringkasan tentang tajuk tu…hehehehhe…saya pun x pandai sangat nak komen2 ni….tapi,saya nak juga tulis opinion saya disini…..ok….berdasarkan tajuk post ni la kan….kita tahu lemon tu masam…memang x sedap kalau makan lemon saja kan???sapa la yang cerdik sangat nak makan lemon yang masam tu…ish2…tapi kalau kita letak gula or combine kan lemon tu dengan air lain,pasti sedap kan????hehhehehe….macam ni la nature kesedihan….kalau kita bijak,kita mampu tukar lemon tu jadi sedap…kita mampu tukar kesedihan tu kepada kegembiraan…sebenarnya kesedihan tu mampu mendidik kita supaya lebih tabah…ingatlah bahawa dalam kesedihan tu tersembunyi unsur2 yang mampu buat kita bahagia..hehehhehehehe….tapi,kadang2,saya rindukan kesedihan tu…..coz kadang2 kesedihan tu menyedarkan tentang diri saya….hehhehehe…saya tahu kalau gembira saya sering lupa…manusia kan…..manusia itu pelupa..hum..saya pun tergolong gak dalam golongan ni…iman manusia tu adakalanya bertambah dan berkurang….saya rasa bersyukur bila sedih ni…dulu blog ni x guna sangat…jarang nak update…tapi sekarang,selalu asa nak update…walaupun x ada orang nak baca sanngat…hehehhehe..inilah hikmahnya…saya dapat berkongsi ilmu dan idea2 saya…hehhehehe…alhamdulillah….sekarang banyak luangkan masa untuk menulis ja kat blog…dah jarang dah tulis message…hehehhehehe…selepas kurang dengan kawan saya tu,saya dah jarang message…kak topup 3 ringit…tapi tahan sampai dekat dua minggu…hahahahha…sometimes jeles juga tengok kawan2 message..kita x….tapi , x pa la…terima ja Qada dan Qadar ni…hehhehehe…mungkin ada hikmah kan???nanti ada la orang yang akan message tu….segala ketentuan di tangan Allah….so benda yang terbaik untuk saya buat adalah serahkan semuanya kat Allah..ni nasihat saya la kepada diri sendiri dahulu dan sapa yang membaca post ni baca,andai kata kamu sedang bersedih…janganlah biarkan kesedihan tu menguasai kamu…sebaliknya,kamu yang kuasai kesedihan itu…jangan hanyut dengan kesedihan itu kerana kesedihan itu adalah ujian dari Allah untuk menguji sama ada kamu beriman atau tidak…seelok2nya, tempuhi la ujian itu dengan tenang dan sabar….percaya lah mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku….percayalah jika ada kesedihan,pasti ada kegembiraan….Cuma mungkin kegembiraan itu dibalas semasa di dunia atau akhirat….saya lebih berharap kegembiraan di akhirat kelak….

Seuntai madah untuk dihayati, setitis ilmu bisa mencairkan selautan kejahilan yang bersarang di pelupuk rona hati, iman itu dinding taqwa. sedangkan taqwa itu perisai hati, yang memusnahkan pastilah nafsu. Dilayan jangan, dilawan pun jangan, dididik perlu, diasuh mesti. Apapun yang terjadi ikhlas menjadi ubat penawar segala2nya. Yakin pada Allah, kejayaan pasti menanti dirimu.(jumpa dalam tenet)

Ya Allah….

Aku memohon kepada Mu agar diampuni dosa ku,dosa kedua ibu bapa ku,dosa guru2 ku dan dosa kaum muslimin sekalian…

Lindungilah kami dari azab neraka mu Ya Allah….tetapkanlah hati kami dengan agama Mu…janganlah Kau bolak – balik kan hati kami sehingga kami hilang dari jalan Mu…

Berkati lah kehidupan kami Ya Allah….

Amin….

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...